Houdoe Nieuw-Zeeland, Hallo Australië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tjeerd Eijk - WaarBenJij.nu Houdoe Nieuw-Zeeland, Hallo Australië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tjeerd Eijk - WaarBenJij.nu

Houdoe Nieuw-Zeeland, Hallo Australië

Door: Tjeerd van Eijk

Blijf op de hoogte en volg Tjeerd

14 December 2014 | Australië, Melbourne

Ik schrijf deze update vanuit een prachtig Melbourne, waar het nu ongeveer 30 graden is. Voordat ik echter in dit geweldige weer kwam, heb ik echter wel wat minder weer moeten doorstaan. Op de Milford Sound, wat de eerste stop na Quuenstown was, was het ongeveer 15 graden minder warm, maar scheen gelukkig wel de zon, wat daar zeer zelfzaam is. Per jaar valt daar namelijk ongeveer 6 tot 7 meter regen. We hadden hier een cruise geregeld over de Milford, waarbij we langs prachtige bergen, watervallen en zeehonden kwamen. Het was een mooi verjaardagscadeau vanaf boven voor Frank. Later op de dag zijn we nog naar Dunedin gereden, waar we die avond Frank getrakteerd hebben op een etentje en hij ons op wat bier. In Dunedin zijn we naar een van de grotere bierbrouwerijen geweest om eerst te zien hoe het bier gemaakt werd en vervolgens te testen of het wel lekker was. Dat testen hield in voor een half uur onbeperkt 6 verschillende soorten bier proeven. Ze smaakten allemaal prima, sommige zelfs zo goed dat ik nog even terug moest om ze nog een keer te proberen. Daarnaast zijn we ook nog de steilste straat opgelopen met een maximale stijgingspercentage van 37%.

Kevin heeft vervolgens Frank de volgende ochtend op het vliegtuig naar Nederland gezet, terwijl ik me nog een keer omdraaide (5 uur is veels te vroeg). Vervolgens moesten wij nog de lange rit richting Christchurch maken, waar we een weerzien met Mario en Jeanette hadden. De volgende dag hebben we Nieuw-Zeeland op zijn Nederlands afgesloten in een klein Nederlands cafeetje, waar we ons tegoed hebben gedaan aan bitterballen, kroketten en tompoezen. Die nacht ging om 3 uur de wekker weer voor onze vlucht naar Sydney.
Van de 4 dagen in Sydney hebben we er eigenlijk maar van de helft goed kunnen genieten. Op de andere helft hadden we helaas het weer(lees regen en bewolking) tegen. Wel was het omstreeks de 25 graden, wat een hele verbetering is ten opzichte van Nieuw-Zeeland (en waarschijnlijk ook Nederland). In Sydney zijn naar diverse bezienswaardigheden geweest, zoals natuurlijk het operahuis(Het is in werkelijkheid maar een erg lelijk gebouw), de Sydney Harbour Bridge, kathedralen en een botanische tuin. Aangezien de vorige cruise zo goed bevallen was, besloten we ook hier (vooral om het operahuis en de brug beter te kunnen zien en fotograferen) om een cruise te maken. Dit was echter op een van twee mindere dagen, dus een veel mooier uitzicht hebben we helaas niet kunnen krijgen.

Hierna vervolgden we onze weg, middels huurauto nummer 3 naar de Blue Mountains. Een schitterend natuurgebied ter grootte van een kwart van Nederland. Dit hebben we natuurlijk niet in die ene dag kunnen bezichtigen dat we er waren, maar we hebben wel een goed beeld gekregen van hoeveel mooie natuur er nu eigenlijk wel niet is in Australië. De volgende bestemming was Canberra, wat alleen in naam de hoofdstad is van Australië. De enige twee plekken die volgens ons de moeite waard waren om te bezichtigen, waren het ANZAC War Memorial, waar ook een Oekraïense delegatie was (Wij vermoeden dat vlucht MH17 hier iets mee te maken had) en het Parlementshuis, waar we als echte Japanners alleen maar foto’s genomen hebben. Er stond namelijk nog een rit richting Melbourne op het programma, wat bijna 700 kilometers ten zuiden van Canberra lag. Onderweg begon gelukkig de zon vol te schijnen, dus vol goede moed hebben we het grootste gedeelte van de reis in ongeveer 6 uur voltooid, zodat we de volgende dag in alle rust Melbourne binnen konden rijden. Eenmaal aangekomen in Melbourne, besloten we om gelijk maar naar het strand te vertrekken om optimaal gebruik te maken van de zon. Vandaag zijn we naar het centrum van de stad gegaan, waar we nogmaals cultureel hebben gedaan door allerlei oude en nieuwe gebouwen te bezichtigen. Melbourne staat namelijk bekend als een bijzonder creatieve stad, iets wat ook zeker te merken is in het centrum van de stad.

We hebben hier nu nog 2 dagen om ten volle genieten van dit fantastische weer, voordat we weer op weg moeten naar Philips Island(waar o.a. koala’s en penguins wonen) en via de Great Ocean Road naar Adelaide.

• 14 December 2014 - 09:51

Oscar:

Klinkt goed, Terror. Warm weer en een zonnetje met Kerst, lekker hoor!Is al dat reizen van jullie vermoeiend? Zijn toch aardige afstanden lijkt me.

• 14 December 2014 - 12:50

Diana Akkermans:

hoi Tjeerd mooie foto's en ik zie je hebt Skippy ook al gezien.
    Hopelijk blijft het weer nu goed,want regen gaat ook zo snel vervelen.
    geniet er nog van en alvast fijne kerstdagen, zonder kerstboom

• 15 December 2014 - 19:57

Toos Van Werde: